3
Een frisse blik van Remco

De Onzichtbare Klem van Bol.com

Onlangs sprak ik met een klant van mijn fulfilmentbedrijf, 4Fill. Hij vertelde – zichtbaar met tegenzin – dat hij overstapt naar logistiek via Bol.com. Niet omdat hij dat wil, maar omdat hij geen andere keuze voelt.

De Onzichtbare Klem van Bol.com – Van Partner naar Overname

Onlangs sprak ik met een klant van mijn fulfilmentbedrijf, 4Fill. Hij vertelde – zichtbaar met tegenzin – dat hij overstapt naar logistiek via Bol.com. Niet omdat hij dat wil, maar omdat hij geen andere keuze voelt. De druk om een “betere positie” binnen het platform te krijgen, weegt zwaarder dan zijn wens om onafhankelijk te blijven.

En hij is niet de enige. Steeds meer ondernemers raken verstrikt in de steeds hechter wordende greep van Bol.com, een platform dat ooit begon als partner, maar zich nu steeds meer gedraagt als concurrent. En als we niet uitkijken, zelfs als overnemer van je complete bedrijfsvoering.

Hoe Bol.com Stapsgewijs Jouw Bedrijf Inslokt

Bol.com begon als podium voor kleine webshops. Ondernemers kregen toegang tot miljoenen klanten, zonder zelf te hoeven investeren in techniek of traffic. Daarna kwamen betaalde posities en advertenties – Bol nam je marketing over. Toen volgde logistiek – opslag en verzending kon je ‘makkelijk’ uitbesteden aan het platform zelf. En inmiddels sturen ze zelfs aan op klantenservice via Bol.

Je levert steeds meer in: je klantrelatie, je marges, je data, je flexibiliteit. Tot er nog maar één activiteit overblijft waar jij als Bol.com-verkoper verschil kunt maken: inkoop.

Het Eindspel: Ook Jouw Inkoop Verdwijnt

Maar wat als Bol.com straks óók dat van je overneemt? Dankzij jaren aan verkoopdata, marges en klantgedrag weten ze precies welke producten goed presteren. Met die inzichten kunnen ze zelf direct inkopen bij fabrikanten en jouw producten vervangen door hun eigen ‘Select’ aanbod of inkoopdeals. En dan? Dan ben jij overbodig. Dan ben je niet langer partner, maar simpelweg uitgespeeld.

Is dat vergezocht? In 2024 startte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek naar machtsmisbruik door Bol.com. Volgens Platformprofessionals.nl loopt dit onderzoek nog, en blijven er nieuwe meldingen binnenstromen van ondernemers die klem zitten.

Neem de Regie Terug – Voor Het Te Laat Is

Bol.com kan een rol spelen in je strategie – zeker. Maar maak het nooit je hele strategie. Houd grip op je merk, je klant, je marge en je keuzes. In mijn eerste jaren als e-commerce ondernemer was het advies: “zorg dat niet meer dan 30% van je omzet uit Google Ads komt.” Datzelfde principe geldt nu voor Bol.com: spreid je risico, en behoud controle.

Bij Batao helpen we e-commerce ondernemers bouwen aan digitale onafhankelijkheid. Of het nu gaat om het ontwikkelen van je eigen webshop, het automatiseren van processen of het herstructureren van je kanaalstrategie – wij zorgen dat jij niet meer met je rug tegen de muur staat.

Neem vandaag nog contact op

En zet de stap naar een strategie waarin jij weer aan het roer staat – niet Bol.com.

Ik wil samenwerken