Met een simpele swipe naar links of rechts bepaal je tegenwoordig het lot van een mogelijke toekomstige partner – herkenbaar voor iedereen die ooit de datingwereld heeft betreden. Tijdens de Webwinkel Vakdagen gaven wij daar een eigen twist aan: we gebruikten dezelfde swipe-methodiek om 40 webshops tegen het licht te houden. Liefde op het eerste gezicht? Of toch een match made in marketing-hel?
TLDR: Resultaten staan onderaan;
“Hé jij daar, vind je het leuk om 10 webshops te beoordelen?” Deze openingszin hebben we tijdens de Webwinkel Vakdagen honderden keren uitgesproken. En met succes – het Batao Matchmakers-scherm werd fanatiek ingevuld. Niet alleen door bezoekers, maar ook door exposanten. Allemaal mensen die werkzaam zijn in of een flinke interesse hebben in e-commerce: webshop-eigenaren, logistiek specialisten, marketeers en softwareontwikkelaars. Een mooie mix dus, die samen een verrassend divers oordeel velde over de deelnemende webshops.
We kozen jouw webshop
Wij zijn Team Magento – echte fanboys! Tegelijkertijd beheren we een aantal slimme marketingtools die ons precies vertellen welke bedrijven een kijkje nemen op onze website. Afgelopen jaar trok dat natuurlijk de nodige bezoekers, maar vooral als het om een Magento-webshop ging, spitsten we onze oren.
Zag een Magento-shop onze site? Dan haalden we die webshop door de Batao Matchmakers test. Waarom? Omdat we benieuwd zijn naar hoe anderen jouw webshop ervaren. En eerlijk is eerlijk: wie kan dat beter beoordelen dan een groep e-commercefanaten tijdens de grootste e-commercebeurs van het jaar?
Van de 40 getoonde webshops waren er 15 van onszelf. En dat maakte het extra interessant. Want telkens wanneer een bezoeker een webshop mooi vond die wij hadden gebouwd, dan hadden we een Match.
De Batao Matchmakers-tool bleek niet alleen een leuke beursactiviteit, maar ook een verrassend waardevol feedbackinstrument. Samen met een van onze e-commerce specialisten gingen bezoekers door de webshops heen. We luisterden scherp naar de argumenten: Wat vinden ze mooi? Wat spreekt ze aan? En wat juist niet?
Die feedback schreven we zorgvuldig mee. Niet alleen omdat we benieuwd waren naar algemene voorkeuren, maar vooral om te ontdekken: Hoe worden onze eigen webshops eigenlijk ontvangen in de markt?
Het leverde ons eerlijke, directe én bruikbare inzichten op. En ja – die Matches? Die voelden best lekker.
Meer dan 100 bezoekers hebben onze Matchmakers-tool ingevuld. Op basis daarvan delen we nu per webshop een score in procenten. Omwille van privacy tonen we geen namen van webshops – elke deelnemende shop kreeg via e-mail een persoonlijk webshopnummer waarmee de score herkenbaar is.
Wil je weten wat er precies werd gezegd over jouw webshop? Benieuwd waar de verbeterpunten liggen of wat je snel kunt optimaliseren? Neem gerust contact met ons op – we vertellen je er graag alles over!
Mooi om nog te weten: we vroegen de bezoekers om ongeveer binnen 7 seconden te beslissen. Wetenschappelijk is namelijk bewezen dat je een eerste indruk vormt over iets of iemand binnen die tijd. Uiteraard waren we hier niet streng op – met veel mensen gingen we juist de diepte in – maar er waren ook enkelen die echt binnen die 7 seconden tot een oordeel kwamen.
En nu zul je denken: “Jullie webshops zijn zeker de mooiste?” Nee hoor. Een aantal van onze webshops scoorde heel goed, daar zijn we ook trots op, maar de beste rating kwam niet van onze hand. Zo eerlijk zijn we ook.